Jdi na obsah Jdi na menu
 


Suzuki GSX-R 1000

31. 8. 2007

Nová Suzuki GSX-R 1000: dělová koule

titulní obrázek
Suzuki práskla do bot a připravila nový litrový supersport. Konkurenti se začínají třást, Sůza chce vyrukovat s výkonem 180 koní při váze 166 kg. To jsou velmi ostrá čísla.

Nová Suzuki GSX-R 1000: dělová koule

Suzuki v Mnichově

Jeden z největších stánků na letošním již uplynulém veletrhu INTERMOT 2004 patřil právě Suzuki. Mezi novými modely se objevil supersportovní litr GSX-R 1000, o kterém budeme mluvit na dalších řádcích. Zajímavá je i situace s Banditem, který sice dostal novou tvář a posilněný motor, ve skutečnosti jde ale opět pouze o facelift. Nic radikálního se nestalo, kdyby Bandit dostal alespoň motor ze supersportovní šestistovky GSX-R, to by bylo něco. Na druhou stranu asi není důvod k velké změně, tento bestseller je díky použití klasických dílů levný a proto se prodává. Další novinkou je supermotard DR-Z 400 SM a nový chopper Intruder M 800.

Vraťme se ale k naší GSX-R 1000. Královská třída supersportů je pro výrobce tohoto typu tím nejdůležitějším artiklem. Pokud začne konkurence ujíždět, nový supersport být musí a přes to nejede vlak. Litrová třída je výkladní skříní každého výrobce. Otázkou zní, zdali bylo nutné něco měnit, starší tisícovka měla velmi dobrý motor i podvozek, určitě by ještě rok nebo dva sloužila. Trh je ale neúprosný, tento rok na cestu vyjeli všichni konkurenti - nová R1čka od Yamahy, Fireblade od Hondy i ZX-10R od Kawasaki – Suzuki se nemohla nechat zahanbit, a tak nám připravila inovovanou motorku pro rok 2005.

Nová Suzuki GSX-R 1000: dělová koule

Agresivní image 

Jaké jsou tedy hlavní změny? Tím nejdůležitějším je design, na něm totiž oko laika zhlédne největší kus práce. Z celkového pohledu je to stará dobrá GSX-R, jak ji známe, prozrazuje to hlavně všem známá modro-bílá kombinace. Ovšem ani ty ostatní nejsou k zahození. Začneme ovšem u přídě, která dostala nové agresivně tvarované světlo, kolem něhož se nachází dvojice otvorů pro přívod vzduchu. Maska tvoří výraznou image motocyklu a musíme uznat, že to vypadá velmi velmi dynamicky. Dalším novým prvkem jsou směrovky integrované do zpětných zrcátek, tohle řešení známe spíše z cestovních motocyklů, na druhou stranu to na Sůze nevypadá až tak špatně.

Neméně zajímavé proměny se odehrály i na zadní části motocyklu. Zbrusu nová je soustava zadních světel, doslova až hypersportovně vypadá světlo z LED diod spolu s bílými směrovkami. Nyní se dostáváme k jednomu velmi kontroverznímu prvku, a tím je netradičně provedený výfuk. Zatímco drtivá většina konkurenčních značek cpe výfukové koncovky pod sedlo, Suzuki to u GSX-R 1000 vyřešila tlustým laufem z titanu, jehož tvar nemá u supersportů obdoby. Okamžitě se vyrojila skupina příznivců i odpůrců, tak jak to u podobně kontroverzních řešení bývá. Uvidíme, jak se s tím smíří zákazníci. Podle mě to ale nemůže hrát roli, pokud je Sůza o tolik lepší, jak se o ní píše.

Magický výkon

Mírnými úpravami prošel i motorvodou chlazený šestnáctiventilový čtyřválec. Zvětšením vrtáním se inženýři ze Suzuki dostali na finální objem 999 cm3, maximální výkon by se měl pohybovat okolo 132 kW/180 koní a točivý moment snad dosáhne hodnoty 120 Nm. O plnění se stará elektronické vstřikování paliva s dvojicí vstřikovacích trysek. Čísla jsou to skutečně impozantní. Co se týče hmotnosti, motorka shodila dvě kila, suchá váha by tedy měla mít hodnotu 166 kg. Rám byl nově zkrácen o 40 mm. Upravena byla i poloha jezdce, která bude ještě sportovnější než dříve.

Pilot má k dispozici standardní šestistupňovou převodovku. O přenos síly na vozovku se stará zadní pneumatika o rozměru 190/70 ZR17, které asistuje přední o tradičním rozměru 120/70 ZR17. Kapacita nádrže je 18 litrů. O jízdních zážitcích si zatím můžeme nechat pouze zdát, je ale velmi pravděpodobné, že bude Suzuki GSX-R 1000 schopna přiblížit se opět o něco blíž magické hranici 300 km/h. Zrychlení z 0 – 100 km/h pod 3 s zvládla už předchozí verze. Současná verze stojí 359 900 Kč, modelový ročník 2005 na tom bude velmi podobně, malé zvýšení ceny je pravděpodobné.

Nová Suzuki GSX-R 1000: dělová koule Nová Suzuki GSX-R 1000: dělová koule

Nová Suzuki GSX-R 1000: dělová koule Nová Suzuki GSX-R 1000: dělová koule

SUZUKI GSX - R 1000

310000,- Kč
typ motoručtyřdobý kapalinou chlazený řadový čtyřválec, DOHC
zdvihový objem (cm3)999
vrtání x zdvih (mm)73,4x59
max. výkon (kW/PS)130,9/178 při 11000 min-1
max. kroutící moment (Nm)117,6 při 9000 min-1
spouštěčelektrický
objem nádrže (l)18
převodovka/sek.převod6 rychlostí/řetěz
rozměry délka/šířka/výška (mm)2030/710/1130
rozvor (mm)1405
výška sedla (mm)810
hmotnost bez náplní (kg)166
brzdy předníkotoučová, dvojitá
brzdy zadníkotoučová, jednoduchá
pneumatiky přední120/70 ZR17 M/C 58W
pneumatiky zadní190/50 ZR17 M/C 73W
 
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář